AUFs visjon:

AUFs visjon er at enkeltmennesker sammen skal skape et fritt og rettferdig samfunn hvor økologi settes foran økonomi, og hvor menneskelige verdier settes foran materiell velstand.


tirsdag 9. november 2010

Busser, Gran Canaria og Lotto.













Jeg er nok ikke den eneste som har stått i byen og sett at siste bussen hjem er gått, men at det fortsatt er 5 – 6 avganger igjen til Gran Canaria. Da drømmer jeg mange ganger om å sitte meg på et fly til varmere strøk, der det ikke regner og blåser, og der jeg ikke tenker at buss skuret burde ha stått andre vegen. Dette er hverdagen for de fleste som ikke bor sentralt i Bergen. Det går ikke busser og de bussene som går er mye mer tilpasset pensjonistene som skal på butikken å kjøpe lotto, enn de er tilpasset ungdom.

På VGS får man gratis skyss hvis man oppfyller et visst kilometerkrav, og det er helt greit. På min skole har de funnet ut at de skal lage en trekant, der de som bor innenfor trekanten ikke får gratis skyss. Dette er fordi fylkeskommunen og skolen mener at det er et tilstrekkelig kollektivtilbud innenfor denne trekanten. Er det et tilstrekkelig kollektivtilbud når siste bussen hjem fra skolen går kl 14.05 og skolen ofte ikke slutter før i 3 – 4 tiden? Eller når det aldri går busser til og fra byen? Dette mener visst fylkeskommunen, som har ansvar for de videregående skolene.

Det virker litt som om verken fylkeskommunen eller kommunen bryr seg om kollektivtilbudet på bygden. For alt vi hører om i denne debatten er om det skal være 5 eller 7 minutter mellom hver bybane avgang, eller at det er for mange personer på bussene i sentrum. For oss som kommer fra bygda virker denne debatten helt absurd. Her forleden sto jeg og leste på bussrutene. Det var 3 timer til neste buss hjem og det regnet ute. Da kommer det en gutt bort ved siden av meg, bannet over at det var 8 minutter til neste buss og bannet igjen. Det er bra at Bergen har et godt kollektiv tilbud, men det hadde vært gøy om bussen av og til fant veien ut av sentrum også.

At det ikke går busser rundt i kommunen eller til byen gjør at ungdom som har lyst på et bedre aktivitetstilbud enn de små distriktskommuner kan tilby, må flytte. Sannsynligheten for at de flytter tilbake er da veldig liten. Jeg har bare en ting å si til fylkeskommunen hvis de vil hindre fraflytningen fra distriktet: gi ungdom et bedre kollektivtilbud. Pensjonistene flytter ikke likevel.  

Leder Nordhordland AUF Nikolas Dale Skjerping

1 kommentar:

  1. Er så enig med deg her, Nikolas. Det satses altfor lite på distriktene, noe som blant annet kommer frem gjennom det dårlige kollektivtilbudet så snart en må krysse Bergens kommunegrenser. Jeg registrerer at om søndagene er det kun tre (!) busser fra Åsane terminal til Osterøy over Breistein-Valestrand. Pluss et par stykker over broen. Det er veldig rart at fylket mener det er tilstrekkelig til en kommune med et innbyggertall på godt over 7000. Det er kanskje ikke like lønnsomt å kjøre buss i distriktene når bussene nesten er tomme uansett, men for de som ikke har andre reisemåter, betyr det faktisk mye at det går en buss. Det er kanskje ikke så rart at så få tar bussen når det er så lenge mellom avgangene. Ungdommer på Osterøy og i andre distriktskommuner har også rett på et akseptabelt kollektivtilbud.

    - Øystein

    SvarSlett